1. Γενικοί στόχοι – Γενικά μαθησιακά αποτελέσματα
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές έχουν αποκτήσει τις γνώσεις που σχετίζονται με την κατανόηση της γένεσης, λειτουργίας και διαχείρισης των κυριότερων ανανεώσιμων πόρων (δάση, εδάφη, νερά, βοσκότοποι, άγρια ζωή). Μπορούν να προσδιορίσουν την έννοια της αειφορίας, να διακρίνουν τις αειφορικές πρακτικές διαχείρισης. Επίσης είναι σε θέση να κατανοήσουν την αναγκαιότητα θέσπισης των Προστατευόμενων Περιοχών, να εκτιμήσουν τη συμβατότητα ή μη με την αναπτυξιακή διαδικασία καθώς επίσης αποκτούν τη γνώση των πολιτικών που τις διέπει. Αναγνωρίζουν σαφώς την αξία της βιοποικιλότητας, ποιες είναι οι επιπτώσεις από την υποβάθμισή της και πως μπορεί να προστατευθεί. Δύνανται να ερμηνεύσουν το φαινόμενο της ερημοποίησης, να αναλύσουν τα αίτια, να προτείνουν και να αξιολογήσουν μέτρα ανάσχεσης και προστασίας από την ερημοποίηση. Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες 1.1. Στόχος του μαθήματος αποτελεί κυρίως η εμβάθυνση σε θέματα ειδικότερα ή αιχμής (τα οποία καθορίζονται από τη διδάσκουσα), μέσα από τη διεξαγωγή εργασιών από τους φοιτητές, οι οποίες παρουσιάζονται με τη μορφή παρουσιάσεων και πάνω στις οποίες αναπτύσσεται διάλογος (αντιρρήσεις, περαιτέρω αναλύσεις κ.λπ.). Στο πλαίσιο του μαθήματος επίσης, τίθενται διάφορα ερωτήματα από τη διδάσκουσα, στα οποία καλούνται οι φοιτητές να απαντήσουν την επόμενη εβδομάδα, παρουσιάζοντας σε power point τις απαντήσεις τους, ενώ ακολουθεί διάλογος/συζήτηση. 1.2. Μέσα από αυτές τις διαδικασίες, οι φοιτητές αποδεικνύουν την ικανότητά τους: α) να συγκεντρώνουν δεδομένα και πληροφορίες, β) να κοινοποιούν πληροφορίες και ιδέες στο κοινό, γ) να συγκρίνουν και να αξιολογούν πολιτικές προστασίας φυσικών πόρων που εφαρμόζονται σε διάφορες χώρες, δ) να προτείνουν λύσεις σε διάφορα ζητήματα που άπτονται της διαχείρισης των φυσικών πόρων, αναπτύσσοντας τα ανάλογα επιχειρήματα. 1.3. Δεξιότητες: Κριτική διαχειριστικών πρακτικών σε οικοσυστήματα με βάση τις αποκτηθείσες γνώσεις 1.4. Ικανότητες: Ικανότητα αναζήτησης διεθνών και εγχώριων βιβλιογραφικών πηγών, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών Ικανότητα εκπόνησης αυτόνομης, αλλά και ομαδικής εργασίας σε ένα μελλοντικό διεπιστημονικό περιβάλλον Ικανότητα στην άσκηση κριτικής, μέσα από τις παρουσιάσεις των ατομικών/ομαδικών εργασιών, αλλά και ανάπτυξης επιχειρημάτων. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, ως επακόλουθο της γνώσης τόσο της αξίας των φυσικών πόρων, όσο και των επιπτώσεων της μη λελογισμένης διαχείρισης και αξιοποίησής τους. |
Ικανότητα στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, μέσα από ερωτήματα που τίθενται στη διάρκεια του εξαμήνου και στα οποία καλούνται οι φοιτητές να προτείνουν αιτιολογημένα τις δικές τους εκδοχές και λύσεις.
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:
– Ικανότητα αναζήτησης διεθνών και εγχώριων βιβλιογραφικών πηγών, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών – Ικανότητα εκπόνησης αυτόνομης, αλλά και ομαδικής εργασίας σε ένα μελλοντικό διεπιστημονικό περιβάλλον – Ικανότητα στην άσκηση κριτικής, μέσα από τις παρουσιάσεις των ατομικών/ομαδικών εργασιών, αλλά και ανάπτυξης επιχειρημάτων. – Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον, ως επακόλουθο της γνώσης τόσο της αξίας των φυσικών πόρων, όσο και των επιπτώσεων της μη λελογισμένης διαχείρισης και αξιοποίησής τους. – Ικανότητα στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, μέσα από ερωτήματα που τίθενται στη διάρκεια του εξαμήνου και στα οποία καλούνται οι φοιτητές να προτείνουν αιτιολογημένα τις δικές τους εκδοχές και λύσεις. |
Τι είναι φυσικοί πόροι, πως διακρίνονται. Προστασία της φύσης στην Ελλάδα, θεσμικό πλαίσιο-πολιτικές, προστατευόμενες περιοχές, διαχείριση προστατευόμενων περιοχών. Αειφορία / αειφορική ανάπτυξη. Δάση (υφιστάμενη κατάσταση, ρόλος του δάσους, προβλήματα-κίνδυνοι, ζώνες δασικής βλάστησης, διαχείριση δασών στην Ελλάδα). Εδάφη (εδαφογένεση, ιδιότητες εδαφών, μέτρα προστασίας/αποκατάστασης εδαφών από την υδατική και αιολική διάβρωση, βελτίωση αλατούχων και αλκαλιωμένων εδαφών). Υδατικοί πόροι (υφιστάμενη κατάσταση, προβλήματα, διαχείριση). Βοσκότοποι, άγρια ζωή. Ερημοποίηση (ανάλυση αιτίων, παρουσίαση μελετών περιπτώσεων με έμφαση στη μεσογειακή λεκάνη και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, μέτρα κατά της ερημοποίησης), Βιοποικιλότητα, θεσμικό πλαίσιο.
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας |
Γραπτή εργασία | 100% |
Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές μέσω προφορικής επικοινωνίας αλλά και μέσω του eclass. Ο κάθε φοιτητής/φοιτήτρια, μπορεί να δει τις διορθώσεις επάνω στο τεύχος της γραπτής εργασίας.
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr