Σκοπός του μαθήματος είναι η γνωριμία των πρωτοετών φοιτητών με τις πολεοδομικές, μορφολογικές, οικονομικές, κοινωνικές, πολιτικές και άλλες διαστάσεις του χώρου σε επίπεδο πόλης προκειμένου να πάρουν ορισμένες πρώτες γνώσεις για την πρόδηλη αλλά και λανθάνουσα δυναμική τόσο του αστικού όσο και του περιβάλλοντος ύπαιθρου χώρου.
Βασικός μαθησιακός στόχος του μαθήματος είναι: Η κατανόηση του πυρήνα του αντικειμένου του ΤΜΧΠΠΑ με έναν οργανωμένο, πρακτικό και συνεκτικό τρόπο αλλά και η έγκαιρη συνειδητοποίηση του περιεχομένου των σπουδών τους. Η ανάγκη για το συγκεκριμένο μάθημα προέκυψε και μετά από αίτημα των ίδιων των φοιτητών.
|
Το μάθημα αποτελείται από δύο ενότητες, την ενότητα της Αναγνώρισης του Χώρου και αυτήν της Γεωγραφίας. Η πρώτη ενότητα εστιάζει κατά κύριο λόγο στο αστικό περιβάλλον ενώ η δεύτερη στην ύπαιθρο και πιο γενικά στις διάφορες χωρικές κλίμακες (χωριό, κωμόπολη, πόλη, περιφέρεια). Αντικείμενο και των δύο ενοτήτων είναι η αναγνώριση του περιεχομένου αυτού που αντιλαμβάνεται ο άνθρωπος, με άλλα λόγια η ανάγνωση μέσα από τις μορφές του δομημένου και φυσικού περιβάλλοντος που εκλαμβάνονται ως αντιληπτός χώρος. Για το σκοπό αυτό το μάθημα πραγματεύεται τις διαστάσεις όχι μόνο του φυσικού περιβάλλοντος αλλά και του κοινωνικού γίγνεσθαι και αναλύει τις συνιστώσες εκείνες οι οποίες γίνονται αντιληπτές από τον άνθρωπο.
Η ενότητα της Αναγνώρισης του Χώρου εστιάζει στην αντιληπτική εμπειρία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος από τον άνθρωπο με ιδιαίτερη έμφαση στις γκρίζες περιοχές του νοηματικού περιεχομένου οι οποίες τείνουν να μη γίνονται συνειδητά αντιληπτές. Στη διάρκεια του μαθήματος προσεγγίζεται και αναλύεται διεξοδικά συγκεκριμένη περιοχή της πόλης του Βόλου από τους φοιτητές χωρισμένους σε ομάδες.
Η ενότητα της Γεωγραφίας προσεγγίζει το χώρο ως κοινωνικό προϊόν το οποίο η ίδια η κοινωνία διαμορφώνει με βάση τη λογική της για την οργάνωση της κατοίκησης, των παραγωγικών της δραστηριοτήτων (απασχόληση) και των εξυπηρετήσεών της. Για την κατανόηση αυτής της λογικής και της προβολής της στο χώρο, το μάθημα εστιάζει στη σχέση μορφολογίας και λειτουργίας των διευθετήσεων, υποδομών και αντικειμένων στο χώρο, στα πλέγματα (ιδιοκτησιακό και διοικητικό) που έχουν διαμορφωθεί και τέλος, στη δομή του χωρικού συστήματος ως η κεντρική έννοια που αποδίδει την λειτουργική άρθρωση στις διάφορες χωρικές κλίμακες, α) των κεντρικών τόπων, β) των χρήσεων γης, γ) της εκμετάλλευσης της γης, δ) της πολιτικής και διοικητικής διαχείρισης και ε) των δικτύων.
Παράλληλα, στην ενότητα της Γεωγραφίας, παρουσιάζεται η θεματική χαρτογραφία ως ένα βασικό εργαλείο της γεωγραφικής ανάλυσης και κατανόησης που μας επιτρέπει να αποτυπώσουμε σε χάρτη τον τρόπο που οργανώνονται και εξελίσσονται οι κοινωνίες και το περιβάλλον τους.
Συμμετοχή στο μάθημα 10%
Γραπτή εργασία 20%
Εξετάσεις εξαμήνου 70%
Κάθε εργασία αξιολογείται με βάση τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Κάθε εβδομάδα διορθώνονται τα θέματα που σχεδίασαν οι φοιτητές στα σχεδιαστήρια της σχολής και τους παραδίδονται στην αρχή του επομένου μαθήματος με επισήμανση των λαθών τους. Κάθε μία από τις ασκήσεις έχει ξεχωριστό βαθμό δυσκολίας με αποτέλεσμα να προκύπτει ιδιαίτερα επεξεργασμένη εικόνα της προόδου του κάθε φοιτητή στο τέλος του εξαμήνου που αθροίζονται οι επί μέρους αξιολογήσεις. Οι βαθμοί ανακοινώνονται άμεσα στους φοιτητές και αναλύονται τα λάθη τους ώστε να βελτιώνουν την αντίληψή τους πριν της επόμενη από τις συνολικά 7 εργασίες. Τα κριτήρια αξιολόγησης έχουν γίνει από την αρχή σαφή ενώ μετά την αξιολόγηση, οι εργασίες διανέμονται παρουσία όλων και παράλληλα γίνεται ενώπιον όλων η επεξήγηση των παρατηρήσεων
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr