Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι να συμβάλλει στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο οι οικονομικές, κοινωνικές και άλλες δυνάμεις συμβάλλουν στη δημιουργία, διαμόρφωση και εξέλιξη των πόλεων και των οικισμών γενικότερα. Σε αντίθεση με τις συνήθεις “τεχνικές” προσεγγίσεις, οι οποίες αντιλαμβάνονται τις πόλεις ως ένα σύνολο κτιρίων και υποδομών, το μάθημα αυτό προσεγγίζει τις πόλεις ως ένα σύστημα αλληλεξαρτώμενων οικονομικών σχέσεων και λειτουργιών που σε μεγάλο βαθμό προσδιορίζουν κρίσιμες παραμέτρους όπως το μέγεθος, η διάρθρωση και οι συνθήκες διαβίωσης. Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει τους φοιτητές στις βασικές έννοιες της αστικής ανάπτυξης, να δημιουργήσει ένα κατάλληλο θεωρητικό υπόβαθρο για την κατανόηση και κριτική αφομοίωση των γενικότερων πολιτικών και των ρυθμίσεων που αναλύονται και μελετούνται στα μαθήματα της πολεοδομίας, της αστικής και της τοπικής ανάπτυξης.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές έχουν αποκτήσει τις γνώσεις που είναι απαραίτητες για την κατανόηση των βασικών εννοιών της αστικής ανάπτυξης, του τρόπου και των αιτιών δημιουργίας, μεγέθυνσης και εξέλιξης των πόλεων, των χωρικών συγκεντρώσεων ή της διασποράς των οικισμών, της εσωτερικής διάρθρωσης των πόλεων και των προβλημάτων του αστικού περιβάλλοντος. Επίσης, έχουν κατανοήσει τις διαφοροποιήσεις στις αστικές χρήσεις γης, τις αξίες των αστικών ακινήτων, των προβλημάτων του αστικού χώρου και τους προσδιοριστικούς παράγοντες της ιεραρχίας και του μεγέθους των πόλεων.
Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες
Οι φοιτητές έχουν αφομοιώσει της βασικές έννοιες και τις θεωρίες της αστικής οικονομικής, όπως αυτό προκύπτει από την επιτυχή τελική εξέταση.
Οι φοιτητές έχουν αποκτήσει στο τέλος του μαθήματος την ικανότητα εφαρμογής των γνώσεων σε πραγματικά προβλήματα, όπως προκύπτει από τις επιδόσεις τους στις εξετάσεις. Μπορούν να εφαρμόζουν τις σύγχρονες μεθόδους για την εκπλήρωση εργασιών και την επίλυση προβλημάτων.
Αναφορικά με τις γενικές ικανότητες, τις οποίες θα πρέπει να έχουν αποκτήσει οι επιτυχόντες στο εν λόγω μάθημα, αυτές έχουν ως εξής:
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχουν αποκτήσει οι φοιτητές και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα αφορούν στην ανάπτυξη δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, μέσα από την ανάλυση των προβλημάτων του αστικού χώρου, τη συσχέτιση ή τη σύνδεσή τους με τις σχετικές θεωρητικές προσεγγίσεις και του γενικότερου προβληματισμού που τίθεται και διαμορφώνεται στη διάρκεια του εξαμήνου, στον οποίο συμμετέχουν οι φοιτητές και για τον οποίο καλούνται να προτείνουν εφαρμοσμένες και επαρκώς αιτιολογημένες λύσεις
1. Συνοπτική αναφορά στην ιστορική εξέλιξη των πόλεων, 2. Αστικοποίηση, Συνέπειες της αστικοποίησης, Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις για την αστικοποίηση, Αστικοποίηση και οικονομική ανάπτυξη, Κόστος συμφόρησης και βέλτιστο μέγεθος των πόλεων, Τα στάδια της αστικοποίησης, Σύγχρονες μορφές αστικής ανάπτυξης, Η αστικοποίηση στην Ελλάδα, 3. Μεταφορικό κόστος και χώρος, Η επιλογή της θέσης εγκατάστασης της επιχείρησης σε μονοδιάστατο υπόδειγμα, 4. Ο τόπος εγκατάστασης των επιχειρήσεων στο χώρο, Οι βασικές θεωρίες των von Thünen, Weber, Προσέγγιση του ελάχιστου κόστους, Η προσέγγιση της χωροθετικής αλληλεξάρτησης – Ανάλυση της περιοχής αγοράς, Συμπεριφορικές προσεγγίσεις, Οικονομίες συγκέντρωσης και χωροθέτηση επιχειρήσεων, Κύκλος ζωής των προϊόντων και χωροθέτηση των επιχειρήσεων, Οι μαρξιστικές προσεγγίσεις, 5. Χωρική κατανομή των οικισμών, Οικονομίες χωρικής συγκέντρωσης, Οι συστάδες ή συμπλέγματα (clusters) επιχειρήσεων, Η προσέγγιση της κεντρικής θέσης του Christaller, Η προσέγγιση της κεντρικής θέσης του Lösch, 6. Το μέγεθος και η ιεραρχία των πόλεων, Το μέγεθος των πόλεων και η ανάπτυξή τους, Η κατανομή του πληθυσμού των οικισμών στην Ελλάδα. Πρότυπα κατανομής πόλεων ανάλογα με τον πληθυσμό τους, Ο κανόνας της τάξεως μεγέθους, Το πρότυπο της πρωτεύουσας πόλης, 7. Αστικές χρήσεις γης, Ο ανταγωνισμός στην αστική αγορά γης κατά κλάδο δραστηριότητας, Το υπόδειγμα προσφοράς ενοικίου για κατοικία, Περιβαλλοντικά προβλήματα και υπόδειγμα προσφοράς ενοικίου για κατοικία, Αστική ανάπτυξη και μεταβολή αξίας ακινήτων, 8. Αστική Πολιτική και φορείς άσκησης αστικής πολιτικής, Αναπλάσεις αστικών περιοχών, Η εισροή των ευπόρων gentrification, Η δημιουργία ζωνών πρασίνου, Νομιμοποιήσεις αυθαίρετα δομηθέντων κτισμάτων, Οικοδομικοί συνεταιρισμοί, 9. Εσωτερική διάρθρωση των πόλεων, Το υπόδειγμα των ομόκεντρων ζωνών concentric zone Burgess, Το υπόδειγμα των ακτινωτών τομέων H. Hoyt, Το υπόδειγμα των πολλαπλών πυρήνων Harris και Ullman, Τα πρότυπα ανάπτυξης των πόλεων στην Ελλάδα, Ο συντελεστής δόμησης και η πυκνότητα δόμησης των πόλεων, Αραιά δομημένη ή πυκνή και συνεκτική πόλη; 10. Το αστικό περιβάλλον, Πόλη, αειφορία και βιωσιμότητα, Χρήσεις γης στην πόλη και το αστικό περιβάλλον, Αστικό πράσινο και η περιβαλλοντική του αξία, Μεταφορικά δίκτυα και αστικό περιβάλλον, Δόμηση και αστικό περιβάλλον.
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας |
Κατανόηση εννοιών | 25% |
Χρήση θεωριών μεθοδολογιών | 25% |
Εφαρμογή θεωριών μεθοδολογιών στην επίλυση προβλημάτων | 25% |
Ταχύτητα επίλυσης προβλημάτων | 25% |
Τα κριτήρια αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται συνδέονται με τα μαθησιακά αποτελέσματα, αφού αξιολογείται έμμεσα η ικανότητα των φοιτητών να εξωτερικεύσουν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει και το βάθος κατανόησης του βασικού περιεχομένου του μαθήματος.
Το σύστημα και τα κριτήρια αξιολόγησης είναι σε γνώση των φοιτητών, και κρίνονται ως επαρκή για την αποτύπωση του βαθμού κατανόησης του μαθήματος και σε βάθος γνώσης του περιεχομένου του.
Η εξεταστική διαδικασία αξιολογείται έμμεσα, αφού ζητείται από τους φοιτητές να διατυπώσουν την άποψή τους για μετά τη λήξη των εξετάσεων, ενώ οι φοιτητές μπορούν να δουν το γραπτό τους εφόσον επιθυμούν και να διαπιστώσουν ποια λάθη έχουν κάνει και να διατυπώσω τις παρατηρήσεις μου σε αυτά
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr