1. Γενικοί στόχοι – Γενικά μαθησιακά αποτελέσματα
Το μάθημα αυτό συμβάλει σημαντικά στην εκπόνηση των εργασιών στην διάρκεια των σπουδών των φοιτητών του ΤΜΧΠΠΑ και ειδικότερα της διπλωματικής τους εργασίας ανεξαρτήτως του υπό διαπραγμάτευση θέματος. Το μάθημα έχει ως στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές όχι με τις τεχνικές και τις στρατηγικές που απορρέουν από την υιοθέτηση της μιας ή της άλλης θεωρίας αλλά με λογική την διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουν για να απαντήσουν σε ένα ερευνητικό ερώτημα. Στα πλαίσια του μαθήματος, μετά από μια πρώτη εισαγωγή στο κεντρικό αντικείμενο εξετάζονται επομένως διαδοχικά οι κύριες φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας. Κατ’ επέκταση το μάθημα στοχεύει στην απόκτηση των γνώσεων εκείνων που θα επιτρέψουν στους φοιτητές μας αφενός να προσεγγίσουν επιστημονικά ένα ερώτημα, αφετέρου να αξιοποιήσουν μια από τις τεχνικές συλλογής δεδομένων (ερωτηματολόγιο). Συμβάλει επομένως σημαντικά τόσο στην εκπόνηση εργασιών στα μεγάλα εξάμηνα όσο και στην εκπόνηση των διπλωματικών εργασιών τους. Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες 1.1. Γνώσεις Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες είναι σε θέση να κατανοήσουν την γενική μεθοδολογία που απαιτείται για να απαντηθεί ένα ερευνητικό ερώτημα. Ταυτόχρονα, έχουν αποκτήσει και τις πρώτες βασικές γνώσεις για την υλοποίησή μια έρευνας πεδίου χρησιμοποιώντας ως εργαλείο συλλογής δεδομένων το ερωτηματολόγιο 1.2. Δεξιότητες Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες έχουν αποκτήσει τα βασικά μεθοδολογικά εφόδια για την εκπόνηση των εργασιών τους. 1.3. Ικανότητες |
Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες δύνανται, υπό την προϋπόθεση ότι κατέχουν το βασικό υπόβαθρο στα πεδία που διδάσκονται στο ΤΜΧΠΑΑ να διαπραγματευθούν ένα ερευνητικό ερώτημα.
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:
Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
Στα πλαίσια του μαθήματος αυτού, μετά από μια πρώτη εισαγωγή στο κεντρικό αντικείμενο εξετάζονται διαδοχικά οι κύριες φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας, και ειδικότερα: –η διατύπωση του κεντρικού ερωτήματος, –η διερεύνηση του πεδίου, –η ανάπτυξη του προβληματισμού/προβληματικής –η δόμηση του μοντέλου ανάλυσης (διατύπωση των κεντρικών υποθέσεων και των βασικών εννοιολογικών εργαλείων, υποθέσεις και μοντέλα ανάλυσης) –η παρατήρηση (ιδιαιτερότητα της παρατήρησης στις Κ.Ε., τι-ποιον-πως παρατηρώ, –προσδιορισμός-επιλογή των μέσων παρατήρησης, έλεγχος τους και συλλογή των δεδομένων με ιδιαίτερη έμφαση στην δόμηση του ερωτηματολογίου ως μεθόδου συλλογής στοιχείων) –η ανάλυση των δεδομένων (συνοπτική παρουσίαση) –συμπεράσματα
Ειδικότερα, το πρόγραμμα των διαλέξεων έχει ως εξής:
1 | Εισαγωγή: Επιστήμη ( αιτιότητα-αντικειμενικότητα), Θεωρία- Θεωρίες/ ιδιαιτερότητα των κοινωνικών επιστημών |
2 | Εισαγωγικά, η προσέγγιση του ερευνητικού αντικειμένου /οι φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας |
3 | Η διατύπωση του κεντρικού ερευνητικού ερωτήματος και η διερεύνηση του επιστημονικού πεδίου |
4 | Η ανάπτυξη της προβληματικής (ι) |
5 | Η ανάπτυξη της προβληματικής (ιι) |
6 | Η δόμηση του μοντέλου ανάλυσης (ι) |
7 | Η δόμηση του μοντέλου ανάλυσης (ιι) |
8 | Η παρατήρηση/ συλλογή δεδομένων (ι) |
9 | Η παρατήρηση/ συλλογή δεδομένων (ιι) |
10 | Η παρατήρηση/ συλλογή δεδομένων (ιιι) |
11 | Η παρατήρηση/ συλλογή δεδομένων (ιv) |
12 | Η ανάλυση των δεδομένων και η διατύπωση των συμπερασμάτων |
13 | Η συγγραφή μια ς επιστημονικής εργασίας που θέτει ερευνητικά ερωτήματα |
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Το περίγραμμα του μαθήματος αναφέρει τον τρόπο αξιολόγησης των φοιτητών/φοιτητριών και βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του ΤΜΧΠΠΑ
Η αξιολόγηση γίνεται βάσει
2 μικρών τεστ προόδου στην διάρκεια του εξαμήνου που περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλής απάντησης : 20%,
του τελικού διαγωνίσματος : 65%
και μιας μικρής ατομικής εργασίας που παραδίδεται προ του τελικού διαγωνίσματος : 15%
Σε περίπτωση κατά την οποία υπάρχει διάσταση απόψεων αναφορικά με τη βαθμολόγηση, οι φοιτητές / φοιτήτριες έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν αναβαθμολόγηση από τη ΓΣ του Τμήματος.
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr