Γενικοί στόχοι – Γενικά μαθησιακά αποτελέσματα
Το μάθημα έχει οργανωθεί ώστε να εισάγει του φοιτητές σε δύο διακριτά γνωστικά αντικείμενα της επιστήμης του συγκοινωνιολόγου μηχανικού.
Α) Τον σχεδιασμό των μεταφορικών συστημάτων και την διαδικασία πρόβλεψης των μετακινήσεων και Β) την οργάνωση μετακινήσεων στον αστικό χώρο και τις αρχές για την οργάνωση και προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Στόχος είναι οι φοιτητές να αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις για την χάραξη πολιτικής προώθησης και τον εν γένει συντονισμό μεταξύ συγκοινωνιακού, πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού.
Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες
Γνώσεις
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει γνώσεις που κρίνονται απαραίτητες για την περαιτέρω εξειδίκευση στα αντικείμενα του μαθήματος και θα είναι σε θέση να:
Α) αναγνωρίζουν και να ερμηνεύουν έννοιες που αφορούν τις βασικές λειτουργίες των μεταφορικών συστημάτων, την διαδικασία σχεδιασμού και πρόβλεψης μεταφορών και να οργανώσουν έρευνα προέλευσης – προορισμού, να σχεδιάσουν το δίκτυο και τις ζώνες σε μια περιοχή μελέτης, συλλογή και επεξεργασία στοιχείων.
Β) να αναγνωρίζουν και αναλύουν προβλήματα αστικής κυκλοφορίας, να προβαίνουν σε διαμόρφωση προτάσεων, σχεδιασμό αστικών δικτύων, στάθμευσης, οργάνωση και προώθηση ήπιας μετακίνησης, δημόσιας συγκοινωνίας, κ.α.
Δεξιότητες
Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες είναι σε θέση, να συμβάλλουν στην ανάλυση προβλημάτων κυκλοφορίας, πρόβλεψη μελλοντικών μετακινήσεων, εκπόνηση προτάσεων στο πλαίσιο συμμετοχής και συνεργασίας με άλλους φορείς.
Ικανότητες
Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες είναι σε θέση να προτείνουν τεκμηριωμένες προτάσεις για την οργάνωση της κυκλοφορίας σε αστικές περιοχές, τον επανασχεδιασμό των οδών και μετατροπή σε Περιοχές Ήπιας Κυκλοφορίας (Π.Η.Κ.), δίκτυα ήπιας κυκλοφορίας πεζών – ποδηλάτων κ.α.
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:
Με το πέρας του μαθήματος, οι φοιτητές / φοιτήτριες είναι σε θέση να συντονίζουν διεπιστημονικές ομάδες εργασίας στο πλαίσιο της εκπόνησης και της υλοποίησης πολιτικών χωρικού και συγκοινωνιακού σχεδιασμού. Τούτο διασφαλίζεται από το περιεχόμενο των διαλέξεων του μαθήματος καθώς και από τον τρόπο αξιολόγησης των φοιτητών / φοιτητριών.
ΔΙΑΛΕΞΗ |
ΘΕΜΑ |
01 | Εισαγωγή στις Μεταφορές και τα Μεταφορικά Συστήματα
Αλληλεπίδραση Μεταφορών και Χρήσεων Γης |
02 | Διαδικασία σχεδιασμού των μεταφορών. Μαθηματικά πρότυπα, μοντέλα, το μοντέλο των 4 βημάτων |
03 | Κυκλοφοριακές έρευνες, μετρήσεις, απογραφές, έρευνα Προέλευσης – Προορισμού
Συλλογή δεδομένων και τεχνικές δειγματοληψίας |
04 | Διαδικασία σχεδιασμού των μεταφορών Ι: Γένεση μετακινήσεων Παραδείγματα – εφαρμογές
Διαδικασία σχεδιασμού των μεταφορών ΙΙ: Κατανομή των μετακινήσεων |
05 | Διαδικασία σχεδιασμού των μεταφορών ΙΙΙ: Καταμερισμός στα μεταφορικά μέσα και εισαγωγή στον καταμερισμό στο δίκτυο. Παραδείγματα – εφαρμογές |
06 | Δίκτυα μεταφορών – Οργανωτικό πλαίσιο μεταφορών στην Ελλάδα.
Το σύστημα των αστικών μετακινήσεων |
07 | Δημόσια Μέσα Μαζικών Μεταφορών, Αστικές συγκοινωνίες |
08 | Οργάνωση Στάθμευσης – Εκτίμηση αναγκών – Μελέτες στάθμευσης |
09 | Βιώσιμες αστικές μετακινήσεις , Ήπιες μετακινήσεις στο αστικό περιβάλλον
Περιοχές Ήπιας Κινητικότητας (ΠΗΚ) |
10 | Δίκτυα κίνησης πεζών – Πεζόδρομοι |
11 | Ποδήλατα – Χάραξη δικτύων ποδηλάτου (Ποδηλατόδρομοι) |
12 | Γενικό πλαίσιο εκπόνησης Κυκλοφοριακών Μελετών – Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)
|
13 | Σύγχρονες τάσεις και νέες τεχνολογίες στις μεταφορές |
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας |
Ατομικές/ ομαδικές εργασίες | 20% |
Πρόοδος | 20% |
Γραπτή εξέταση | 60% |
Η γραπτή εξέταση πιστοποιεί την κατανόηση των βασικών εννοιών του μαθήματος από μέρους των φοιτητών / φοιτητριών. Οι ατομικές εργασίες και οι ομαδικές εργασίες πιστοποιούν την ικανότητα των φοιτητών / φοιτητριών να συντονίζουν διεπιστημονικές ομάδες στο πλαίσιο της εκπόνησης και της υλοποίησης πολιτικών χωρικού και συγκοινωνιακού σχεδιασμού.
Το περίγραμμα του μαθήματος αναφέρει τον τρόπο αξιολόγησης των φοιτητών / φοιτητριών και βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του μαθήματος καθώς και στην πλατφόρμα ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης.
Οι φοιτητές / φοιτήτριες παρακολουθούνται συστηματικά καθ’ όλη τη διάρκεια του εξαμήνου. Προς αυτή την κατεύθυνση, οι διδάσκοντες έχουν ανακοινωμένες ώρες γραφείου για τη διευκόλυνση των φοιτητών / φοιτητριών. Σε περίπτωση κατά την οποία υπάρχει διάσταση απόψεων αναφορικά με τη βαθμολόγηση, οι φοιτητές / φοιτήτριες έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν αναβαθμολόγηση από τη ΓΣ του Τμήματος.
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr