Το μάθημα στοχεύει στην ενίσχυση των γνώσεων των φοιτητών σε θέματα που σχετίζονται με τους χωρικούς μετασχηματισμούς που λαμβάνουν χώρα στα ιστορικά κέντρα και συνδέονται κυρίως με τις αλλαγές των οικονομιών και των χρήσεων γης. Επίσης, εξετάζονται και θέματα σε σχέση με τα ιστορικά οικιστικά σύνολα γενικότερα. Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να αποκτήσουν κριτική αντίληψη για τις χωρικές επιπτώσεις και μετασχηματισμούς που λαμβάνουν χώρα στα ιστορικά κέντρα, καθώς και να εμπεδώσουν μεθόδους σχεδιασμού αστικής ανάπλασης και αναγέννησης. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μελέτη και ανάλυση επιτυχημένων ευρωπαϊκών και διεθνών παραδειγμάτων. Για την εμπέδωση των παραπάνω γνώσεων, το μάθημα δομείται σε δύο σκέλη το θεωρητικό και πρακτικό. Στο θεωρητικό σκέλος αναλύονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και οι τύποι ιστορικών κέντρων καθώς και σχετικά ζητήματα αστικού σχεδιασμού. Στο πρακτικό σκέλος, το μάθημα περιλαμβάνει δύο εργασίες (μια ατομική και μια ομαδική). Στην ατομική εργασία, οι φοιτητές καλούνται να υλοποιήσουν μια συγκριτική αξιολόγηση περιπτώσεων αστικής ανάπλασης ιστορικών κέντρων που θα επιλέξουν οι ίδιοι σε συνεννόηση με τους διδάσκοντες. Στην ομαδική εργασία, η οποία θα είναι εργαστηριακού τύπου, οι φοιτητές καλούνται να διατυπώσουν συγκεκριμένες προτάσεις αστικής ανάπλασης και αναγέννησης κάποιου ελληνικού ιστορικού κέντρου .
Οι θεματικές ενότητες του μαθήματος είναι τρεις και συγκεκριμένα οι ακόλουθες: – Ιστορική αναδρομή, χαρακτηριστικά και τύποι ιστορικών κέντρων – Μέθοδοι σχεδιασμού και αστικής αναγέννησης ιστορικών κέντρων – Καλές Πρακτικές αστικής αναγέννησης ιστορικών κέντρων σε εθνικό και διεθνές επίπεδο Σε γενικές γραμμές, στο μάθημα παρουσιάζονται και αναλύονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (χωρικά, οικονομικά, κοινωνικά, μορφολογικά) των διαφόρων τύπων ιστορικών κέντρων και παρουσιάζονται σημαντικά παραδείγματα αστικών αναπλάσεων και βέλτιστες πρακτικές διεθνώς και στην Ελλάδα.
Η αξιολόγηση των φοιτητών θα γίνεται μέσω βαθμολόγησης (α) της ατομικής εργασίας κειμένου, (β) της ομαδικής σχεδιαστικής εργασίας, και (γ) προφορικών εξετάσεων στα πλαίσια της παρουσίασης των εργασιών στο τέλος του εξαμήνου. Ειδικότερα, Ατομική Εργασία κειμένου: 40% Ομαδική Εργασία Πρότασης Ανάπλασης: 50% Προφορική εξέταση – Παρουσίαση 10%
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr