Ο βασικός σκοπός του μαθήματος είναι ανάλυση και η κατανόηση του τρόπου τον οποίο λειτουργεί το οικονομικό σύστημα των περιφερειών, ώστε να καταστεί δυνατή η εξήγηση των αιτίων που διαμορφώνουν και συντηρούν τις περιφερειακές ανισότητες και την άνιση κατανομή των δραστηριοτήτων σε έναν περιφερειακό ή εθνικό οικονομικό χώρο. Στο μάθημα αυτό γίνεται η περιγραφή και ανάλυση των βασικών εννοιών της Περιφερειακής Επιστήμης, δίνονται αναλυτικά οι θεωρητικές προσεγγίσεις που αναφέρονται στα αίτια και στους παράγοντες που προκαλούν τις περιφερειακές ανισότητες, αναλύονται οι περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα και περιγράφονται οι βασικοί δείκτες που χρησιμοποιούνται για την ποσοτικοποίηση των χωρικών ανισοτήτων και τη χρήση στην κατανόηση των χωρικών ανισοτήτων. Επίσης, γίνεται αναφορά στις οικονομικές πολιτικές που είναι δυνατόν να αμβλύνουν το επίπεδο των ανισοτήτων και σε περιφερειακά οικονομικά θέματα, όπως η διαχρονική μεταβολή του προϊόντος και της απασχόλησης των περιφερειών, η περιφερειακή ειδίκευση, το εμπόριο, οι εθνικοί και οι περιφερειακοί πολλαπλασιαστές και οι διαφορές στην παραγωγικότητα της οικονομίας των περιφερειών. Επίσης, συζητούνται θέματα που σχετίζονται με την αγορά εργασίας, τις εμπορικές ανταλλαγές των περιφερειών, τις «ροές» εργασίες και κεφαλαίου μεταξύ των περιφερειών, την κατανομή των παραγωγικών συντελεστών και το ισοζύγιο πληρωμών.
Το μάθημα επιδιώκει να εισάγει τους φοιτητές στις βασικές έννοιες της περιφερειακής οικονομικής ανάπτυξης, να δημιουργήσει ένα κατάλληλο θεωρητικό υπόβαθρο για την κατανόηση και κριτική αφομοίωση των γενικότερων περιφερειακών ή χωρικών προβλημάτων με οικονομικό περιεχόμενο και να βοηθήσει στην εύκολη μετάβαση στα επόμενα μαθήματα που αναφέρονται σε θέματα χωρικής και περιφερειακής ανάλυσης.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές έχουν αποκτήσει τις γνώσεις που είναι απαραίτητες για την κατανόηση των βασικών εννοιών της περιφερειακής επιστήμης, του τρόπου και των αιτιών δημιουργίας των περιφερειακών και χωρικών ανισοτήτων, της μεγέθυνσης και εξέλιξης των χωρικών οικονομικών ανισοτήτων. Επίσης, έχουν κατανοήσει την έννοια περιφερειακής ανάπτυξης και την αναγκαιότητα άσκησης περιφερειακής πολιτικής,
Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες
Οι φοιτητές έχουν αφομοιώσει της βασικές έννοιες και τις θεωρίες της περιφερειακής οικονομικής, όπως αυτό προκύπτει από την επιτυχή τελική εξέταση.
Οι φοιτητές έχουν αποκτήσει στο τέλος του μαθήματος την ικανότητα εφαρμογής των γνώσεων σε πραγματικά προβλήματα, όπως προκύπτει από τις επιδόσεις τους στις εξετάσεις. Μπορούν να εφαρμόζουν τις σύγχρονες μεθόδους και τη σύγχρονη θεωρία για την εκπλήρωση εργασιών και την επίλυση προβλημάτων.
Αναφορικά με τις ικανότητες, τις οποίες θα πρέπει να έχουν αποκτήσει οι επιτυχόντες στο εν λόγω μάθημα, αυτές έχουν ως εξής:
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχουν αποκτήσει οι φοιτητές και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα αφορούν στην ανάπτυξη δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, μέσα από την ανάλυση των προβλημάτων του περιφερειακού χώρου, τη συσχέτιση ή τη σύνδεσή τους με τις σχετικές θεωρητικές προσεγγίσεις και του γενικότερου προβληματισμού που τίθεται και διαμορφώνεται στη διάρκεια του εξαμήνου, στον οποίο συμμετέχουν οι φοιτητές και για τον οποίο καλούνται να προτείνουν εφαρμοσμένες και επαρκώς αιτιολογημένες λύσεις.
1. Ανάλυση των εννοιών του χώρου και της ανάπτυξης, Η Περιφερειακή Επιστήμη, Ορισμός της Περιφέρειας και περιγραφή των κριτηρίων διάκρισης περιφερειών, Ορισμός της περιφερειακής ανάπτυξης, Περιγραφή του «περιφερειακού προβλήματος». 2. Ανάλυση των βασικών εννοιών της Περιφερειακής Επιστήμης, Στοιχεία περιφερειακών λογαριασμών, Οι συναρτήσεις παραγωγής 3. Ποσοτική Ανάλυση Περιφερειακών Ανισοτήτων και χωρικών σχέσεων, Μέτρηση της απλής διασποράς, Μέτρηση των χωρικών συγκεντρώσεων και διαφοροποιήσεων. 4. Οι δείκτες χωροταξικής συγκέντρωσης ή εγκατάστασης δραστηριότητας, Η καμπύλη του Lorenz, Ο συντελεστής Gini. 5. Η ανάλυση απόκλισης – συμμετοχής (Shift – Share Analysis), Ο νόμος περιοχών αγοράς του Reilly, Υποδείγματα χωρικής αλληλεξάρτησης (Spatial interaction models) 6. Περιφερειακές ανισότητες στην Ελλάδα, η διαχρονική τους εξέλιξη. 7. Οι θεωρίες Περιφερειακής Ανάπτυξης, Οι πρώτες θεωρίες (1930-60), Οι θεωρίες της 2ης γενιάς (1960-84). 8. Οι νεομαρξιστικές θεωρίες, Οι πρόσφατες θεωρίες (1984 και μετά) 9. Περιφερειακοί πολλαπλασιαστές και περιφερειακή ανάλυση 10. Διαπεριφερειακή αγορά εργασίας και κινητικότητα κεφαλαίου, Η καμπύλη ζήτησης και προσφοράς εργασίας, Το υπόδειγμα αγοράς εργασίας 11. Περιφερειακές αγορές εργασίας, Διαπεριφερειακή μετακίνηση εργασίας, Εργασία και διαπεριφερειακή κινητικότητα κεφαλαίου.
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας |
Κατανόηση εννοιών | 25% |
Χρήση θεωριών μεθοδολογιών | 25% |
Εφαρμογή θεωριών μεθοδολογιών στην επίλυση προβλημάτων | 25% |
Ταχύτητα επίλυσης προβλημάτων | 25% |
Τα κριτήρια αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται συνδέονται με τα μαθησιακά αποτελέσματα, αφού αξιολογείται έμμεσα η ικανότητα των φοιτητών να εξωτερικεύσουν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει και το βάθος κατανόησης του βασικού περιεχομένου του μαθήματος.
Το σύστημα και τα κριτήρια αξιολόγησης είναι σε γνώση των φοιτητών, και κρίνονται ως επαρκή για την αποτύπωση του βαθμού κατανόησης του μαθήματος και σε βάθος γνώσης του περιεχομένου του.
Η εξεταστική διαδικασία αξιολογείται έμμεσα, αφού ζητείται από τους φοιτητές να διατυπώσουν την άποψή τους για μετά τη λήξη των εξετάσεων, ενώ οι φοιτητές μπορούν να δουν το γραπτό τους εφόσον επιθυμούν και να διαπιστώσουν ποια λάθη έχουν κάνει και να διατυπώσω τις παρατηρήσεις μου σε αυτά.
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr