Το μάθημα έχει ως βασικό στόχο την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης πάνω σε θεωρητικά ζητήματα Αστικής και Κοινωνικής Γεωγραφίας. Έμφαση δίνεται στην κατανόηση του ρόλου των πόλεων στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο σύστημα, και στην κριτική ανάλυση των σύγχρονων αστικών μετασχηματισμών και προβλημάτων υπό το πρίσμα μίας κοινωνικοχωρικής διαλεκτικής.
Σημαντική βαρύτητα δίνεται στην επίτευξη συνδέσεων με ζητήματα του σχεδιασμού, και η δυνατότητα εμβάθυνσης/διεύρυνσης της σκέψης των φοιτητών πάνω στις κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές διαστάσεις των πόλεων, και του τρόπου με τον οποίο αυτές αλληλεπιδρούν με τις σύγχρονες πρακτικές παραγωγής του αστικού χώρου.
Εννοιολογικές προσεγγίσεις και κοινωνικές διαστάσεις των πόλεων.
Βασικές θεωρίες, προσεγγίσεις και μοντέλα της αστικής και κοινωνικής γεωγραφίας. Εξέλιξη προσεγγίσεων κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα. Βασικοί διανοητές (J.Jacobs, D.Harvey, D.Massey, S.Sassen, Ed.Soja κ.ά.) και οι θεωρίες τους.
Η μετάβαση από τη βιομηχανική πόλη στην σύγχρονη μετα-μητρόπολη (Postmetropolis).
Κύκλοι της αστικοποίησης (αστικοποίηση-προαστιοποίηση-αποαστικοποίηση-επαναστικοποίηση), κοινωνικές και χωρικές διαστάσεις της αστικής διάχυσης.
Παγκόσμιες πόλεις και παγκοσμιοποίηση, οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές διαστάσεις και σχέσεις παγκόσμιου-τοπικού.
Αποκλίσεις από τα κυρίαρχα αγγλοσαξονικά μοντέλα της αστικής γεωγραφίας: Ιδιαιτερότητες της Μεσογειακής πόλης, των πόλεων του αναπτυσσόμενου κόσμου και η μετάβαση στον «πλανήτη των παραγκουπόλεων» (M.Davis).
Κοινωνικο-χωρική διαφοροποίηση και κοινωνικο-χωρικός διαχωρισμός.
Σύγχρονοι αστικοί μετασχηματισμοί των κεντρικών περιοχών των πόλεων, αστική αναζωογόνηση και το πρόβλημα του εξευγενισμού.
Πόλη και κρίση: Χωρικές και κοινωνικές διαστάσεις της οικονομικής κρίσης, και της πανδημίας Covid-19.
H πόλη ως πεδίο έκφρασης κοινωνικών δυναμικών και διεκδικήσεων. Ζητήματα περιβαλλοντικής και κλιματικής δικαιοσύνης.
Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία των φοιτητών στο μάθημα αποτελεί η ενεργός συμμετοχή στις παρουσιάσεις και τις συμμετοχικές ασκήσεις, η επεξεργασία και παράδοση του θεωρητικού θέματος (ομαδική εργασία), αλλά και η ταυτόχρονη επιτυχία στις γραπτές εξετάσεις. Ζητούμενο είναι η ανάπτυξη πολλαπλών δεξιοτήτων και η ενίσχυση της κριτικής σκέψης.
Οι γραπτές εξετάσεις αποτελούν (κατά μέγιστο) το 50% του τελικού βαθμού και περιλαμβάνουν την ανάπτυξη ερωτήσεων κρίσης. Η επιτυχία τόσο στην εργασία όσο και στις γραπτές εξετάσεις αποτελούν προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του μαθήματος.
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr