Γενικοί στόχοι – Γενικά μαθησιακά αποτελέσματα
Επιδιώκεται η ενασχόληση με συγκεκριμένα πρακτικά νομικά ζητήματα ώστε μέσα από την παρουσίαση, ανάλυση και «αποκωδικοποίηση» των κρίσιμων ερωτημάτων που συνδέονται με τα συγκεκριμένα πρακτικά νομικά ζητήματα, οι φοιτητές να έχουν αποκτήσει την κατάλληλη μέθοδο προσέγγισής τους. Η μέθοδος που ακολουθείται είναι η εξής: α) παρουσίαση του πραγματικού του προβλήματος, β) παρουσίαση της εφαρμοζόμενης σε αυτό νομοθεσίας, γ) ερμηνεία της νομοθεσίας και δ) προσδιορισμός της ορθής απάντησης.
Δεξιότητες
Η επιτυχής ολοκλήρωση του μαθήματος προϋποθέτει ότι οι φοιτητές έχουν αποκτήσει μια σαφή, σφαιρική αλλά και πρακτική αντίληψη για το ρόλο που το δίκαιο επιτελεί στα ζητήματα της διαχείρισης του χώρου και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Ικανότητες
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές έχουν αποκτήσει την ικανότητα να συνδυάζουν στο πλαίσιο μιας διεπιστημονικής προσέγγισης και λογικής τη σχέση των επιμέρους νομικών ρυθμίσεων και κανόνων με τις παραδοχές και θέσεις των επιστημών της χωροταξίας, της πολεοδομίας και του περιβάλλοντος. Το γεγονός αυτό, επίσης, ειδικότερα σημαίνει ότι διαθέτουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό τη δυνατότητα επίλυσης συγκεκριμένων πρακτικών νομικών ζητημάτων που η πράξη και η καθημερινή εφαρμογή του δικαίου γεννά, ώστε να διευκολύνεται η επιθυμητή ανάπτυξη, οργάνωση και διαχείριση του χώρου.
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:
Η επιτυχής ολοκλήρωση του μαθήματος προϋποθέτει ότι οι φοιτητές έχουν αποκτήσει την ικανότητα ενασχόλησης και επίλυσης συγκεκριμένων πρακτικών νομικών ζητημάτων, που συνδέονται με την ταυτόχρονη εφαρμογή της χωροταξικής, πολεοδομικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η έμφαση δίνεται, κυρίως μέσα από την πραγματοποίηση (ομαδικής) εργασίας, σε νομικά θέματα που αναφύονται κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση μεγάλης εμβέλειας επενδύσεων, οι φοιτητές αποκτούν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό την ικανότητα σχεδιασμού των επενδύσεων αυτών κατά τρόπο συμβατό με τη νομοθεσία, ήτοι κατά τρόπο νομικά ασφαλές.
Το Δίκαιο Πολεοδομίας – Χωροταξίας και Περιβάλλοντος ΙΙ έχει ως σκοπό:
α) να καλύψει με όσο το δυνατόν πιο εξαντλητικό και πλήρη τρόπο και τις τρεις όψεις μέσα από τις οποίες εμφανίζεται στο πεδίο της νομικής επιστήμης, με την θέσπιση και εφαρμογή αντίστοιχων ρυθμίσεων, η σχέση του ανθρώπου με το χώρο (Χωροταξία – Πολεοδομία – Περιβάλλον, βλ. σχετικά και το αναλυτικό περιεχόμενο του μαθήματος «Δίκαιο Πολεοδομίας – Xωροταξίας και Περιβάλλοντος Ι»),
β) να αναδείξει τις προϋποθέσεις διαμόρφωσης μιας σύγχρονης νομοθετικής πολιτικής στους τομείς της χωροταξίας, πολεοδομίας και περιβάλλοντος και
γ) να εμβαθύνει, από διεπιστημονική σκοπιά, στην κατανόηση της χωροταξικής, πολεοδομικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας, μέσα από την ενασχόληση με συγκεκριμένα νομικά κείμενα και συγκεκριμένες περιπτώσεις εφαρμογής τους στον ελληνικό χώρο.
Ειδικότεροι άξονες ανάπτυξης του Δικαίου του Περιβάλλοντος :
1. Γέννηση, εξέλιξη και αρχές του δικαίου του περιβάλλοντος
2. Περιβαλλοντική εκτίμηση και περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων
3. Στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση σχεδίων και προγραμμάτων
4. Το δίκαιο της προστασίας και διαχείρισης της φύσης (προστατευόμενες περιοχές, δάση – δασικές εκτάσεις, θάλασσα, βιοποικιλότητα κ.λπ.).
5. Το δίκαιο των φυσικών πόρων (διαχείριση των υδάτων, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας)
6. Παγκόσμια περιβαλλοντικά προβλήματα (διεθνείς συμβάσεις για τη θέρμανση του κλίματος, την ερημοποίηση και το τοπίο)
7. Στάθμιση συνταγματικά προστατευόμενων δικαιωμάτων (προστασία του περιβάλλοντος, ιδιοκτησία, οικονομική ελευθερία κ.λπ.)
8. Μορφές δικαστικοποίησης θεμάτων περιβάλλοντος και εν γένει περιβαλλοντικού σχεδιασμού
9. Η νομολογία ως παράγων διάπλασης και εξέλιξης του δικαίου του περιβάλλοντος
10. Αρχές Δικαίου του Περιβάλλοντος
11. Νομοθετική πολιτική σε θέματα περιβάλλοντος
[Διευκρινίζεται ότι η ύλη του μαθήματος “Δίκαιο Πολεοδομίας – Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Ι” καλύπτει μόνο την χωροταξική – πολεοδομική όψη και όχι την περιβαλλοντική].
Το μάθημα απευθύνεται στους φοιτητές του 7ου και 9ου εξαμήνου, οι οποίοι όντας αρκετά ή και πολύ εξοικειωμένοι με τον χωρικό και περιβαλλοντικό σχεδιασμό, τους παρέχεται η δυνατότητα να αποκτήσουν με χειροπιαστό και απτό τρόπο, μέσα από την εξέταση συγκεκριμένων χωροταξικών, πολεοδομικών και περιβαλλοντικών νομικών κειμένων μια σαφή άποψη και εικόνα για τη σημασία και το ρόλο της νομοθεσίας στα ζητήματα του χωρικού και περιβαλλοντικού σχεδιασμού.
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας |
Γραπτή Εξέταση | 50% |
Εργαστηριακή Άσκηση | 50% |
Η αξιολόγηση των φοιτητών εξαρτάται από το εάν οι φοιτητές έχουν αποκτήσει μία σαφή και πρακτική αντίληψη για το ρόλο του δικαίου στα ζητήματα της διαχείρισης του χώρου και της προστασίας περιβάλλοντος. Ιδιαίτερη έμφαση αποδίδεται στην ικανότητα επίλυσης πρακτικών ζητημάτων και προβλημάτων. Οι φοιτητές γνωρίζουν τον τρόπο και τη μέθοδο αξιολόγησης, γεγονός που διασφαλίζει την αντικειμενικότητα και ισότιμη μεταχείριση.
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr