Οι κύριοι στόχοι του μαθήματος είναι η κριτική αφομοίωση, αφενός, των γεωγραφικών παραγόντων που είναι σημαντικοί για τον τουρισμό, τον πολιτισμό και τον αθλητισμό, και, αφετέρου, των βασικών χαρακτηριστικών του στρατηγικού σχεδιασμού των αντίστοιχων δραστηριοτήτων με αναφορά στο ρόλο τόσο της ανθρώπινης δράσης όσο και της κοινωνικής δομής.
Η κύρια σκοπιμότητα του μαθήματος είναι η ειδικευμένη γνώση των ατόμων που ενδιαφέρονται να εργαστούν τόσο ως πολεοδόμοι-χωροτάκτες, όσο και ως στελέχη φορέων και εταιριών σχετικών με δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου.
Απόκτηση γνώσης για τις ανθρώπινες ανάγκες και επιθυμίες για αναψυχή, διαχείριση του ελεύθερου χρόνου και τουρισμού ως βασική προϋπόθεση για την κατανόηση των σύγχρονων ζητημάτων και εννοιών της τουριστικής ανάπτυξης.
Κατανόηση βασικών εννοιών της τουριστικής ανάπτυξης με στόχο την σύνθεση προτάσεων αναφορικά με την τουριστική ανάπτυξη και την αξιολόγηση των σχετικών μέτρων, σχεδίων και πολιτικών.
Οι δεξιότητες που λαμβάνουν μέσω του συγκεκριμένου μαθήματος κυριως νοητικές.
1.3 Ικανότητες
Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές/ριες μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις προσωπικές, κοινωνικές και μεθοδολογικές δυνατότητες σε περιστάσεις εργασίας ή σπουδών και στην επαγγελματική και προσωπική τους ανέλιξη με κύριο αντικείμενο τον σχεδιασμό και οργάνωση δράσεων σχετικά με τον τουρισμό και τον ελεύθερο χρόνο στον χώρο. Είναι σε θέση να αναζητήσουν πληροφορίες, να συνδυάσουν και να οργανώσουν όλες τις γνώσεις που έλαβαν και να τις αξιολογήσουν υπεύθυνα.
Οι φοιτητές αποκτούν την ικανότητα επιστημονικής ανάλυσης και οργάνωσης του χώρου σε όλες τις κλίμακες (τμήμα πόλης-πόλη-περιφέρεια) σε σχέση με τις δραστηριότητες του τουρισμού και του ελεύθερου χρόνου και τη δυνατότητα τεκμηριωμένης διατύπωσης προτάσεων σχεδιασμού του τουρισμού και του ελεύθερου χρόνου.
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος) το μάθημα συνεισφέρει στην απόκτηση των ακόλουθων:
-Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών,
-Ομαδική εργασία,
-Εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον,
– Δημιουργία νέων ερευνητικών ιδεών
– Σχεδιασμό και διαχείριση έργων
– Σεβασμό στο περιβάλλον
– Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Το μάθημα εισάγει τις έννοιες του ελεύθερου χρόνου και του τουρισμού που αποτελούν βασικούς παράγοντες ανάπτυξης των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στον χώρο.
Αναφορικά με τις τουριστικές δραστηριότητες, το μάθημα εξετάζει όλες τις κλίμακες του χώρου. Αναφορικά με τις πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες δίνει έμφαση στην πολεοδομική διάσταση, στο πλαίσιο, ωστόσο, της ενιαίας αντιμετώπισης του χώρου και του χρόνου. Η γεωγραφική έμφαση είναι στην Ελλάδα, παράλληλα ωστόσο, με την αξιολόγηση της διεθνούς (κυρίως Ευρωπαϊκής) εμπειρίας. Θα παρουσιαστούν και μελέτες περίπτωσης από τον Ελλαδικό και διεθνή χώρο. To μάθημα διαρθρώνεται στις ενότητες και καλύπτει τα θέματα που ακολουθούν:
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Η έννοια του σχεδιασμού του χρόνου και του ελεύθερου χρόνου.
Νέες έννοιες
Σχεδιασμός για τον τουρισμό και τον ελεύθερο χρόνο στην πόλη
Η ποιότητα ζωής στην πόλη σε σχέση με το τρίπτυχο αναψυχή-πολιτισμός-τουρισμός
Κλιματική αλλαγή, και ελεύθερος χρόνος
Εισαγωγή στο σχεδιασμό και τη διαχείριση των Ειδικών Γεγονότων
Διαχείριση και μάρκετινγκ δραστηριοτήτων ελεύθερου χρόνου και τουρισμού
Αθλητισμός
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ
H ανάπτυξη του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο
Νέες τάσεις στον τουρισμό, ειδικές μορφές τουρισμού
Σχεδιασμός τουρισμού σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο
Εθνικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολιτιστικός και χρονικός σχεδιασμός στην πόλη – Αθήνα
Clusters πολιτισμού και αναψυχής στις σύγχρονες πόλεις – Aθήνα
Πολιτιστικές βιομηχανίες – Δημιουργική Πόλη
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας |
Γραπτές εξετάσεις | 5 μονάδες |
δυο υποχρεωτικές διορθώσεις εργασίας | 1 μονάδα |
τελική παράδοση εργασίας | 2 μονάδες |
Παρουσίαση εργασίας | 1 μονάδα |
Έκτακτα τεστ και γενική συμμετοχή στο μάθημα | 1 μονάδα |
Τα θέματα των ατομικών εργασιών προτείνονται μέσα από έναν ειδικά διαμορφωμένο κατάλογο θεμάτων που καλύπτει τα σύγχρονα ζητήματα και τις έννοιες που αφορούν στο μάθημα. Η εκπόνηση της εργασίας, η οποία παρακολουθείται από τους διδάσκοντες καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου, προϋποθέτει την ανάλυση και σύνθεση θεωρητικών κειμένων, τη συγκέντρωση ποικίλων δεδομένων και την πιθανή έρευνα πεδίου στην περιοχή διερεύνησης, την κριτική αξιολόγηση των εφαρμοζόμενων σχεδίων και πολιτικών, τη διατύπωση προτάσεων με βάση τη γνώση που έχουν αποκτήσει οι φοιτητές συμμετέχοντας στο μάθημα. Μέσα από τις διορθώσεις της εργασίας και την τελική παρουσίαση, αλλά και από τη γενική συμμετοχή του φοιτητή στις διαλέξεις, οι διδάσκοντες είναι σε θέση να αξιολογήσουν την επίδοσή τους στους παραπάνω επιμέρους μαθησιακούς στόχους
Ναι, το σύστημα αξιολόγησης είναι επαρκές, σαφές και εν γνώσει των φοιτητών εφόσον αναλύεται στο περίγραμμα του μαθήματος που διανέμεται στο πρώτο μάθημα και αναρτάται στο eclass.
Όλα τα μαθήματα περιλαμβάνουν διαδικασία αξιολόγησης των διδασκόντων, της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της εξεταστικής διαδικασίας από τους φοιτητές. Η διαδικασία αξιολόγησης γίνεται ανώνυμα και ηλεκτρονικά με ευθύνη της Γραμματείας και υπάρχει απόλυτη διαφάνεια
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr