Βασικός μαθησιακός στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση της έννοιας της Κληρονομιάς, είτε αυτή αναφέρεται στο ανθρωπογενές είτε στο φυσικό περιβάλλον και το τοπίο. Μέσα από την διερεύνηση του χαρακτήρα της ανάγκης διατήρησης της κληρονομιάς αυτής, το μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων αναφορικά με την προστασία και ανάδειξή της. Η προσέγγιση γίνεται τόσο σε σχέση με τους κατοίκους μιας περιοχής και την κοινωνία μέσα στην οποία εκκολάφθηκε, όσο και σε σχέση με το ενδιαφέρον αλλά και την δυνατότητα επισκεψιμότητας του τόπου από πολιτιστικά ή/και γεωγραφικά διαφορετικές πληθυσμιακές κοινότητες.
|
Στους στόχους του μαθήματος περιλαμβάνεται η απόκτηση τόσο αναλυτικής όσο και συνθετικής σκέψης πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα, μέσα από την αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών. Ιδιαίτερη σημασία έχει η απόκτηση ικανοτήτων συλλογής και ερμηνείας στοιχείων, διαμόρφωσης κρίσεων και προτάσεων σε θέματα προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς και του τοπίου συγκεκριμένων περιοχών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Βασική απαιτούμενη συνιστώσα για την κατανόηση του αντικειμένου του μαθήματος είναι η απόκτηση της ικανότητας να αναγνωρίζεται η βαρύτητα που δίνουν οι τοπικές κοινωνίες στην από τους ίδιους θεωρούμενη πολιτιστική κληρονομιά αλλά και η προσέγγιση που έχουν για το ίδιο ακριβώς θέμα οι καθ’ ύλην αρμόδιοι είτε σε τοπικό είτε σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. Οι φοιτητές οφείλουν να καταλαβαίνουν με ποιο τρόπο η κοινωνία οργανώνει και σημασιοδοτεί τις παρεμβάσεις που επιτελούνται στο δομημένο και φυσικό περιβάλλον, με ποιο σκοπό και με ποια μέσα.
Επίσης οι φοιτητές πρέπει να έχουν βαθιά κατανόηση του λεξιλογίου του δομημένου περιβάλλοντος αλλά και του νοηματικού περιεχομένου που αυτό περιλαμβάνει. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι διαφορετικές κοινωνικές και άλλες ομάδες αντιλαμβάνονται το δομημένο αλλά ακόμα και το φυσικό περιβάλλον με διαφορετικό τρόπο και ο πολεοδόμος – χωροτάκτης οφείλει να γνωρίζει αυτού του είδους τις αναγνώσεις και τη σημασία τους.
|
Τέλος, στόχος είναι να αποκτηθεί η εξοικείωση των φοιτητών στην ομαδική εργασία με καταμερισμό ευθυνών και αρμοδιοτήτων, άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής σκέψης, αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών, καθώς και ανάπτυξη ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης μέσα σε ομαδικό περιβάλλον.
Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις από τον διδάσκοντα, ειδικούς εξωτερικούς εισηγητές καθώς και τους ίδιους τους φοιτητές, σε θέματα προστασίας, διαχείρισης και ανάδειξης της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς που αφορούν τις προστατευόμενες περιοχές όλων των κατηγοριών, τους αρχαιολογικούς χώρους, τους παραδοσιακούς οικισμούς, τα ιστορικά κέντρα πόλεων, τα πολιτιστικά τοπία, τα τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους κλπ. Στις διαλέξεις γίνεται και παρουσίαση υποδειγματικών περιπτώσεων υλοποίησης προγραμμάτων και έργων προστασίας και αποκατάστασης της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Κεντρικό ρόλο στην διεξαγωγή του μαθήματος έχει η ατομική εργασία με αντικείμενο ζητήματα σχετικά με το πολιτιστικό περιβάλλον περιοχών με σκοπό την προστασία και ανάδειξη τους. Το θέμα της εργασίας θα εντοπίζεται χωρικά σε περιοχή που εντάσσεται στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του μαθήματος και βρίσκεται είτε στο Πήλιο είτε οπουδήποτε προτείνει ο κάθε φοιτητής και εγκριθεί από τους διδάσκοντες.
Συμμετοχή στο μάθημα 30%
Γραπτή εργασία 70%
Κάθε εργασία αξιολογείται με βάση τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Κάθε εβδομάδα διορθώνονται τα θέματα που σχεδίασαν οι φοιτητές στα σχεδιαστήρια της σχολής και τους παραδίδονται στην αρχή του επομένου μαθήματος με επισήμανση των λαθών τους. Κάθε μία από τις ασκήσεις έχει ξεχωριστό βαθμό δυσκολίας με αποτέλεσμα να προκύπτει ιδιαίτερα επεξεργασμένη εικόνα της προόδου του κάθε φοιτητή στο τέλος του εξαμήνου που αθροίζονται οι επί μέρους αξιολογήσεις. Οι βαθμοί ανακοινώνονται άμεσα στους φοιτητές και αναλύονται τα λάθη τους ώστε να βελτιώνουν την αντίληψή τους πριν της επόμενη από τις συνολικά 7 εργασίες. Τα κριτήρια αξιολόγησης έχουν γίνει από την αρχή σαφή ενώ μετά την αξιολόγηση, οι εργασίες διανέμονται παρουσία όλων και παράλληλα γίνεται ενώπιον όλων η επεξήγηση των παρατηρήσεων
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr