Γενικοί στόχοι – Γενικά μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τη διαμόρφωση χωροταξικών σχεδίων περιφερειακού επιπέδου, όσον αφορά το αναλυτικό σκέλος τους (το προτασιακό σκέλος των σχεδίων αυτών αποτελεί αντικείμενο του μαθήματος ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ 2). Το μάθημα διεξάγεται με άμεσο επίπεδο αναφοράς την ελληνική πραγματικότητα, θεσμική και χωρική, αλλά περιλαμβάνει τη συζήτηση γενικότερων θεμάτων θεωρητικού και εφαρμοσμένου χαρακτήρα και τη διεθνή-συγκριτική θεώρηση. Βασικό στοιχείο του μαθήματος είναι ο κομβικός ρόλος που παίζει η περιφερειακή χωροταξία στο συνολικό σύστημα χωρικού σχεδιασμού, συνδέοντας κατακορύφως το σχεδιασμό υποκείμενου, πολεοδομικού χαρακτήρα, με τη χωροταξία εθνικού και άνω επιπέδου, και ταυτόχρονα ο συντονιστικός ρόλος οριζοντίως σε συνάρτηση με τομεακά θέματα. Στο πλαίσιο αυτό, οι φοιτητές πρέπει να ανακαλέσουν και συνθέσουν γνώσεις και δεξιότητες που έχουν αποκτηθεί σε προγενέστερα μαθήματα του προγράμματος σπουδών, που αφορούν ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων που δεν περιορίζεται στη χωροταξία αλλά περιλαμβάνει την πολεοδομία, την ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος, το δίκαιο, τα σχεδιαστικά εργαλεία κλπ.
Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες
Γνώσεις
Το μάθημα προσεγγίζει βασικές έννοιες και πρακτικές του χωροταξικού σχεδιασμού και του αντίστοιχου θεσμικού πλαισίου με εστίαση στην περιφερειακή κλίμακα. Επαφή με τις τρέχουσες τάσεις του χωροταξικού σχεδιασμού στο διεθνή χώρο.
Δεξιότητες
Κριτική κατανόηση του συνθετικού χαρακτήρα της χωροταξίας και της σύνδεσής της με άλλες χωρικές και τομεακές πολιτικές.
Κριτική εξοικείωση με τις τεχνικές, μεθόδους και ζητήματα ανάλυσης χωροταξικού ενδιαφέροντος σε όλα τα επιμέρους πεδία του χωροταξικού σχεδιασμού (πληθυσμός, οικιστικό δίκτυο, χωρική διάρθρωση παραγωγικών δραστηριοτήτων, υποδομές και δίκτυα, πολιτικές προστασίας, οικιστική ανάπτυξη, τοπίο …)
Ικανότητες
Αντιμετώπιση των ζητημάτων ανάλυσης θεμάτων χωροταξικού ενδιαφέροντος σε όλα τα επιμέρους πεδία του χωροταξικού σχεδιασμού.
Εξοικείωση με τη λειτουργία μέσα σε ομάδες.
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:
Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάπτυξη ικανοτήτων αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών σε διεπιστημονικό περιβάλλον με διεπιστημονικά κριτήρια, ενόψει της πολυπλοκότητας των προβλημάτων του χωροταξικού σχεδιασμού, προκειμένου να συνδράμουν στη λήψη αποφάσεων και στο χωρικό σχεδιασμό.
Το μάθημα έχει εργαστηριακό χαρακτήρα. Οι διαλέξεις / εισηγήσεις έχουν επικουρικό χαρακτήρα και αφορούν κυρίως τα παρακάτω θέματα σε χωρικό επίπεδο περιφέρειας ή / και δήμου:
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας (%) |
λογική συνοχή κειμένου ή ομιλίας, η νοηματική αλληλουχία και η ροή των επιχειρημάτων. | 30 |
η κριτική σκέψη, η προσωπική άποψη και η τεκμηρίωσή της με λογικά επιχειρήματα. | 20 |
Οπτικό / χαρτογραφικό σκέλος της παρουσίασης | 40 |
η συντακτική και γραμματική επάρκεια (σωστά Ελληνικά). | 10 |
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr