Γενικοί στόχοι – Γενικά μαθησιακά αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τη διαμόρφωση χωροταξικών σχεδίων περιφερειακού επιπέδου, όσον αφορά το προτασιακό σκέλος τους (το αναλυτικό σκέλος των σχεδίων αυτών αποτελεί αντικείμενο του μαθήματος ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ 1). Το μάθημα διεξάγεται με άμεσο επίπεδο αναφοράς την ελληνική πραγματικότητα, θεσμική και χωρική, αλλά περιλαμβάνει τη συζήτηση γενικότερων θεμάτων θεωρητικού και εφαρμοσμένου χαρακτήρα και τη διεθνή-συγκριτική θεώρηση. Βασικό στοιχείο του μαθήματος είναι ο κομβικός ρόλος που παίζει η περιφερειακή χωροταξία στο συνολικό σύστημα χωρικού σχεδιασμού, συνδέοντας κατακορύφως το σχεδιασμό υποκείμενου, πολεοδομικού χαρακτήρα, με τη χωροταξία εθνικού και άνω επιπέδου, και ταυτόχρονα ο συντονιστικός ρόλος οριζοντίως σε συνάρτηση με τομεακά θέματα. Στο πλαίσιο αυτό, οι φοιτητές πρέπει να ανακαλέσουν και συνθέσουν γνώσεις και δεξιότητες που έχουν αποκτηθεί σε προγενέστερα μαθήματα του προγράμματος σπουδών, που αφορούν ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων που δεν περιορίζεται στη χωροταξία αλλά περιλαμβάνει την πολεοδομία, την ανάπτυξη, την προστασία του περιβάλλοντος, το δίκαιο, τα σχεδιαστικά εργαλεία κλπ. Συνεπώς, η επιτυχής ολοκλήρωση των αντίστοιχων προγενέστερων μαθημάτων αποτελεί προϋπόθεση της επιτυχούς παρακολούθησης του μαθήματος.
Πως εξειδικεύονται στις παρακάτω κατηγορίες
Γνώσεις
Το μάθημα προσεγγίζει βασικές έννοιες και πρακτικές του χωροταξικού σχεδιασμού και του αντίστοιχου θεσμικού πλαισίου με εστίαση στην περιφερειακή κλίμακα και στο σκέλος του προγραμματισμού
Δεξιότητες
Κριτική κατανόηση του συνθετικού χαρακτήρα της χωροταξίας και της σύνδεσής της με άλλες χωρικές και τομεακές πολιτικές, προγράμματα και ζητήματα.
Εξοικείωση με τις τεχνικές και μεθόδους διαμόρφωσης χωροταξικών κατευθύνσεων σε όλα τα επιμέρους πεδία του χωροταξικού σχεδιασμού και τη σύνθεσή τους σε ενιαία σχέδια.
Ικανότητες
Εξειδίκευση σεναρίων – αλληλοτροφοδότηση με προγράμματα έργα και πιθανές εξελίξεις και αντιμετώπιση προβλημάτων.
Εξοικείωση με τη λειτουργία μέσα σε ομάδες.
Οι γενικές ικανότητες που θα πρέπει να έχει αποκτήσει ο φοιτητής/φοιτήτρια και στις οποίες αποσκοπεί το μάθημα είναι:
Το μάθημα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της δυνατότητας διαχείρισης διεπιστημονικών ζητημάτων και ικανοτήτων επεξεργασίας και ανάλυσης σεναρίων και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών, ενόψει της πολυπλοκότητας των προβλημάτων του χωροταξικού σχεδιασμού.
Το μάθημα έχει εργαστηριακό χαρακτήρα. Οι διαλέξεις / εισηγήσεις έχουν επικουρικό χαρακτήρα και αφορούν στη διαμόρφωση χωροταξικών κατευθύνσεων σε σχέση κυρίως με τις παρακάτω θεματικές ενότητες:
• Αναπτυξιακό πλαίσιο και Πληθυσμός.
• Συντονισμός και εξειδίκευση επιμέρους πολιτικών.
• Βασικοί άξονες και πόλοι ανάπτυξης.
• Αστικό και οικιστικό δίκτυο.
• Ζώνες παραγωγικής εξειδίκευσης.
• Εργαλεία χωροταξικής πολιτικής.
• Μεταφορική και Λοιπή τεχνική υποδομή.
Προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήρια αξιολόγησης | Προσδιορισμός βαρύτητας (%) |
λογική συνοχή κειμένου ή ομιλίας, η νοηματική αλληλουχία και η ροή των επιχειρημάτων. | 30 |
η κριτική σκέψη, η προσωπική άποψη και η τεκμηρίωσή της με λογικά επιχειρήματα. | 20 |
Οπτικό / χαρτογραφικό σκέλος της παρουσίασης | 40 |
η συντακτική και γραμματική επάρκεια (σωστά Ελληνικά). | 10 |
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr