Το μάθημα στοχεύει στην παροχή εξειδικευμένων γνώσεων στους φοιτητές που έχουν τις βασικές γνώσεις στη Δημογραφία και ενδιαφέρονται να αναλύσουν τα δημογραφικά φαινόμενα σε σε περιφερειακό επίπεδο και σε διαφορετικές κλίμακες
.Το μάθημα «DEMOGRAPHIE SPATIALE» που διδάσκεται στα γαλλικά, εντάσσεται στην Ενότητα Μαθημάτων U.4. ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ του διατμηματικού κοινού ελληνογαλλικου ΠΜΣ «Πληθυσμός, Ανάπτυξη, Στρατηγικές Προοπτικές» που διοργανώνεται σε συνεργασία με το γαλλικο Πανεπιστήμιο Bordeaux IV.
Οι δημογραφικές εξελίξεις, η πορεία δηλαδή των τριών βασικών δημογραφικών συνιστωσών (γονιμότητα, θνησιμότητα, μετανάστευση) προσδιορίζουν τόσο την κατανομή του πληθυσμού στον χώρο, όσο και την “φυσιογνωμία” του, δηλαδή τα δομικά του χαρακτηριστικά (κατανομή κατά φύλο και ηλικία, κατά οικογενειακή κατάσταση κ.λ.π). Η πορεία των τριών αυτών βασικών δημογραφικών μεταβλητών δύναται να εξετασθεί τόσο σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο μικρότερων χωρικών ενοτήτων (Πόλη η Πολεοδομικό συγκρότημα και υπο-ενότητές του). Οι διαφοροποιημένες εξελίξεις τους οδηγούν συχνότατα σε σαφώς διαφοροποιημένα δημογραφικά προφίλ και συνολικά πληθυσμιακά μεγέθη στα πλαίσια του εθνικού χώρου, που απαιτούν αφενός μεν την “περιγραφή” τους, αφετέρου δε την εξέταση των επιπτώσεων τους, αναλόγως του πεδίου και της οπτικής γωνίας προσέγγισης.
Διεθνώς, η ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης και των δημογραφικών τάσεων και προοπτικών, σε όποιο χωρικό επίπεδο, αποτελεί βασικό στοιχείο που λαμβάνεται υπόψη στην διαμόρφωση των χωρικών πολιτικών, του χωροταξικού (τομεακού η μη) και πολεοδομικού σχεδιασμού μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας, στην εθνική, περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη.
Στα πλαίσια του μαθήματος παρουσιάζεται αρχικά ένα περίγραμμα των δυνατών σχέσεων ανάμεσα στην δημογραφία και την οργάνωση του χώρου. Εν συνεχεία εξετάζονται συνοπτικά και κριτικά αφενός μεν οι βασικές πηγές δεδομένων, αφετέρου δε οι προσφορότερες μέθοδοι και τεχνικές που χρησιμοποιούνται στη χωρική ανάλυση των δημογραφικών συνιστωσών, αναλόγως του τύπου των διαθέσιμων πληροφοριών και της κλιμακας προσέγγισης. Τέλος, λαμβάνοντας υπόψη τα ενδιαφέροντα και τα “εφόδια” των φοιτητών που το παρακολουθούν, επιλέγονται μία η δύο συγκεκριμένες περιπτώσεις η μελέτη των οποίων επιχειρείται σε βάθος.
Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών βασίζεται στα ακόλουθα:
(a) Κατ’ οίκον εργασία
(b) Προφορική παρουσίαση της εργασίας
Πεδίον ΄Άρεως, 383 34, Βόλος
24210 74452-55
24210 74380
g-prd@prd.uth.gr